maandag 6 december 2010

De portemonnee van Alex Agnew

Alex Agnew gaat Clouseau achterna. Met zijn best of-programma 'Larger than life' verkocht hij al vier keer het Antwerpse Sportpaleis uit. Dat de optredens hem geen windeieren zullen leggen is nu al duidelijk. Waar geeft Agnew eigenlijk graag zijn geld aan uit?

Personeel om budget te beheren
“In cijfertjes bijhouden en agenda’s plannen ben ik geen held. Ik ben dan ook een zelfstandige die betaalt voor mensen die wél over dat talent beschikken. Mijn vriendin is bijvoorbeeld veel intelligenter dan ik op dat vlak: zij houdt onze financiën bij. En ik heb een goede boekhouder. Mijn financiële zaakjes zijn geregeld, compleet met pensioensparen en verzekeringen allerlei. Ik kan behoorlijk leven van wat ik doe, maar ik ben niet stinkend rijk. Ik vlieg niet met een privéjet naar mijn optredens. Mensen denken wel eens dat je geld verdient zodra je op tv komt, maar dat is peanuts: daarvoor krijg ik een veredelde kostenvergoeding. Mijn échte inkomsten komen uit mijn optredens.”

Oude comics en vinylplaten
“Ik ben een uitstekende spaarder, gewoon omdat ik niet van shoppen en geld uitgeven hou. Het grootste deel van mijn geld gaat naar vinylplaten, cd’s en strips. Ik verzamel Amerikaanse comics sinds mijn achtste. Het zijn vooral Amerikaanse en Britse strips, die ik haal bij Mechanic Strip in Antwerpen. Die mensen uit de stripwinkel zijn ondertussen zowat familie geworden: ze hebben mijn hele carrière meegemaakt. Tussen die comics zitten wel enkele dingen die al wat geld waard zijn. Ik ben bijvoorbeeld erg gehecht aan één stripverhaal, ‘Het beest is dood’. Een strip uit de jaren 40 of 50 over de Tweede Wereldoorlog, maar dan verteld door dieren. Een beetje zoals De La Fontaine met zijn fabels. Ik heb van die Franse strip de Nederlandse uitgave, in eerste druk van die tijd.”

“Kosten maken”
“Aan reizen geef ik niet echt veel geld uit. Ik probeer gewoon elk jaar eens goed op vakantie te gaan en trek er af en toe op uit voor een weekendje met mijn vriendin. Ook aan dure auto’s hecht ik totaal geen belang. Het is zoals een gsm: die moet gewoon bellen, en niet ook nog eens foto’s maken en wappen. Een auto moet gewoon rijden. Mijn boekhouder herhaalt het voortdurend: “Kosten maken, Alex!”. Maar dat zit nu eenmaal niet in mij."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten